24. tammikuuta 2015

VW Caddy 1,6TDI vauhtipyörän ja DSG-kytkimen vaihto



Kyseessä on vuosimallin 2011 Caddy, joka on varustettu 1,6-litraisella dieselmoottorilla(tunnuksella CAYD) ja DSG-kaksoiskytkin vaihteistolla. Auto tuli meille sillä valituksella, että täristää tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä. Auton ollessa hallissa kävi selväksi, että tässäkin tapauksessa vauhtipyörä on mennyt väljäksi ja ruvennut ravistamaan. Tämä kyseinen auto on kuljetusliikkeen käytössä joten myös sen takia työlle varattiin sekä vauhtipyörä, että kytkin. Auton ulkonäöstä päätellen sitä ei oltu ainakaan säälitty (Helmat ja ovet kasassa).

Aloitetaan kytkimen vaihdolla 
Tämä työ ei vaadi ihan hirveitä purkamisia. Ensimmäiseksi irrotetaan akku, akunteline ja ilmanputsari koteloineen.  
Seuraavaksi päästään käsiksi starttimoottoriin. Irrotetaan startin herätejohdon liitin ja muut johdot. Startin toinen pultti on hieman hankalassa paikassa mutta irrotettavissa oikealla työkaluyhdistelmällä. Lisäksi toinen pultti toimii kehäpulttina yhdistäen vaihteiston moottoriin. Lisäksi tässä vaiheessa laitetaan vaihde p-asentoon ja irrotetaan vaihteensiirtäjä vaihteistosta joka on kiinni kahdella pultilla. Samalla irrotetaan vaihteiston mekatroniikan kyljestä liitin joka ohjaa vaihteiston toimintaa.
Startin irrotuksen jälkeen laitamme moottorin kannatukseen yläpuolelle tulevalla telineellä. Sen jälkeen voimme irrottaa vaihteiston kannattimen auton korista. Kannattimen kunto kannattaa tarkistaa samalla. Tässä autossa se oli väljä ja halki joten sekin meni uusiksi.
Nämä kaikki irrotettiin auton ollessa vielä maassa. Lisäksi vielä ennen auton nostoa voidaan irrottaa yläpuolella olevat kehäpultit jolloin vältetään auton laskeminen välissä alas.

AUTON NOSTO YLÖS

Seuraavaksi kerron mitä alhaalta täytyy irrottaa ennen kuin vaihteiston voi laskea alas. Ensimmäisenä irrotetaan etupyörät, irrotetaan alapallonivelten pultit, sitten ammutaan napamutterit auki pulttipyssyllä ja lyödään vetarit sisään. Sitten irrotetaan vetoakseleiden ruuvit vaihteiston navasta (ei valitettavasti kuvaa tilanteesta) ja lasketaan vetarit maahan.
Lisäksi irrotetaan vaihteiston etupuolella menevä ahtoletku. Lisäksi irrotetaan useimmat kehäpultit jotka jäisivät muuten vaihteistonosturin taakse piiloon.
Loput kehäpultit auki ja vaihteisto lasketaan alas. Vaihteiston vasemman puolen navan ja tukiakselin kiinnikekorvan välissä ei ole kauheasti tilaa joten sitä täyttyy seurata laskun aikana ja tarvittaessa keplotella että se mahtuu tulemaan. Osassa malleissa napa täytyy irrottaa kokonaan että vaihteisto mahtuu pois.

Ennen vaihteiston kyljelle kääntämistä täytyy tukkia päällä olevat huohottimet sopivalla tulpalla. Lisäksi vaihteisto voi tiputtaa öljyä oikeanpuoleisesta navasta. Kyljelle kääntämisessä täytyy huomioida että vaihteiston alle on laitettava paksut kumityynyt ja painoa ei saa jättää mekatroniikan varaan!

Kuten ehkä saatoit huomata, niin tässä kaksoiskytkin-ratkaisussa kytkin on kiinni vaihteistossa, eikä moottorin päässä kuten normaalikytkin. Lisäksi arvailu meni kerrankin oikein ja kytkimestä huomaa että se on selkeästi ylikuumentunut jossain vaiheessa, eikä pysty enää toimimaan normaalisti.

KYTKIMEN IRROTUS


Ensin irrotetaan keskeltä lukkorengas.
Nostetaan keskiö pois käsin tai koukuilla jos keskiö ei irtoa

Laitetaan erikois-ulosvetäjä kytkimen hahloihin ja käännetään niin että ulosvetäjän hampaat jäävät selkeästi kiinni kytkimeen. Sitten ulosvetäjän päässä olevaa pulttia kiristetään käsin niin kauan kunnes kytkin selkeästi lähtee paikoiltaan.

Sitten kytkinasetelma vain nostetaan pois.
Sitten putsataan kytkinkopasta liat pois ja päästään irrottamaan vanhaa kytkentävipua. Vipu irtoaa kahdessa osassa joista pienempi osa lähtee nostamalla ja isompi irtoaa kahdella torx-ruuvilla



Uusi kytkentävipu paikoilleen
HUOM! Tässä vaiheessa kuuluu suorittaa kytkentävipujen väliin tulevien prikkojen mittaus! Mittaus tulee suorittaa tehtaan ohjeiden mukaan, jossa on sivuja 25kpl joten en ala sitä tässä käsittelemään! Väärin suoritettu mittaus saattaa aiheuttaa vakavia toimintahäiriöitä ja silloin koko remontti pitää tehdä uudelleen. Mittauksissa puhutaan 0.05 mm tarkkuuksista.
Kuvassa oikeat säätöprikat ja sitten voimme laskea uuden kytkimen akselille. 
Lasku tapahtuu saman erikoistyökalun kanssa kuin irrottaessa.

Asetelma painetaan lopullisesti paikoilleen käsin toisen erikoistyökalun kanssa.

 
 Napa paikalleen ja lukkorengas kiinni, huomaa että valkoisen täplän navassa on kohdattava kytkinasetelmassa oleva merkki.
Sitten varmistetaan toiminta ja pyöräytetään kytkintä käsin, kytkimen tulisi pyöriä herkästi akselillaan.

Vielä otetaan vanha vauhtipyörä pois ja huomaamme siinä suuren välyksen ja sen jälkeen irrotetaan neulalaakeri ulosvetäjällä 


 


 
Uusi neulalaakeri lyödään varovasti oikeaan syvyyteen.
Uusi vauhtipyörä laitetaan paikalleen ja nostetaan vaihteisto takaisin ja aloitetaan kasaus käänteisessä järjestyksessä. Tosin vetarit kannattaa laittaa vasta viimeisenä kiinni

Kasauksen jälkeen kuuluu suorittaa vaihteiston perussäätö käyttäen ohjelmaa VAS-PC tai ODIS:sta
Mukautusajon tarkoitus on säätää kytkimet toimimaan mahdollisimman tarkasti keskenään. Mukautusajon aikana ei tullut ongelmia ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Joten auto oli sen jälkeen valmis asiakkaalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti