Kyseessä on
vuosimallin 2011 Caddy, joka on varustettu 1,6-litraisella dieselmoottorilla(tunnuksella CAYD) ja DSG-kaksoiskytkin vaihteistolla. Auto tuli
meille sillä valituksella, että täristää tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä.
Auton ollessa hallissa kävi selväksi, että tässäkin tapauksessa vauhtipyörä on
mennyt väljäksi ja ruvennut ravistamaan. Tämä kyseinen auto on kuljetusliikkeen
käytössä joten myös sen takia työlle varattiin sekä vauhtipyörä, että kytkin.
Auton ulkonäöstä päätellen sitä ei oltu ainakaan säälitty (Helmat ja ovet
kasassa).
Tämä työ ei
vaadi ihan hirveitä purkamisia. Ensimmäiseksi irrotetaan akku, akunteline ja
ilmanputsari koteloineen.
Startin
irrotuksen jälkeen laitamme moottorin kannatukseen yläpuolelle tulevalla
telineellä. Sen jälkeen voimme irrottaa vaihteiston kannattimen auton korista.
Kannattimen kunto kannattaa tarkistaa samalla. Tässä autossa se oli väljä ja
halki joten sekin meni uusiksi.
Nämä kaikki
irrotettiin auton ollessa vielä maassa. Lisäksi vielä ennen auton nostoa
voidaan irrottaa yläpuolella olevat kehäpultit jolloin vältetään auton
laskeminen välissä alas.
AUTON NOSTO
YLÖS
Seuraavaksi kerron mitä alhaalta täytyy irrottaa ennen kuin vaihteiston voi laskea alas. Ensimmäisenä irrotetaan etupyörät, irrotetaan alapallonivelten pultit, sitten ammutaan napamutterit auki pulttipyssyllä ja lyödään vetarit sisään. Sitten irrotetaan vetoakseleiden ruuvit vaihteiston navasta (ei valitettavasti kuvaa tilanteesta) ja lasketaan vetarit maahan.
Lisäksi
irrotetaan vaihteiston etupuolella menevä ahtoletku. Lisäksi irrotetaan
useimmat kehäpultit jotka jäisivät muuten vaihteistonosturin taakse piiloon.
Loput kehäpultit
auki ja vaihteisto lasketaan alas. Vaihteiston vasemman puolen navan ja
tukiakselin kiinnikekorvan välissä ei ole kauheasti tilaa joten sitä täyttyy
seurata laskun aikana ja tarvittaessa keplotella että se mahtuu tulemaan.
Osassa malleissa napa täytyy irrottaa kokonaan että vaihteisto mahtuu pois.
Ennen
vaihteiston kyljelle kääntämistä täytyy tukkia päällä olevat huohottimet
sopivalla tulpalla. Lisäksi vaihteisto voi tiputtaa öljyä oikeanpuoleisesta
navasta. Kyljelle kääntämisessä täytyy huomioida että vaihteiston alle on
laitettava paksut kumityynyt ja painoa ei saa jättää mekatroniikan varaan!
Kuten ehkä
saatoit huomata, niin tässä kaksoiskytkin-ratkaisussa kytkin on kiinni
vaihteistossa, eikä moottorin päässä kuten normaalikytkin. Lisäksi arvailu meni
kerrankin oikein ja kytkimestä huomaa että se on selkeästi ylikuumentunut
jossain vaiheessa, eikä pysty enää toimimaan normaalisti.
Laitetaan
erikois-ulosvetäjä kytkimen hahloihin ja käännetään niin että ulosvetäjän
hampaat jäävät selkeästi kiinni kytkimeen. Sitten ulosvetäjän päässä olevaa
pulttia kiristetään käsin niin kauan kunnes kytkin selkeästi lähtee
paikoiltaan.
Sitten
putsataan kytkinkopasta liat pois ja päästään irrottamaan vanhaa kytkentävipua.
Vipu irtoaa kahdessa osassa joista pienempi osa lähtee nostamalla ja
isompi irtoaa kahdella torx-ruuvilla
HUOM! Tässä
vaiheessa kuuluu suorittaa kytkentävipujen väliin tulevien prikkojen mittaus!
Mittaus tulee suorittaa tehtaan ohjeiden mukaan, jossa on sivuja 25kpl joten en
ala sitä tässä käsittelemään! Väärin suoritettu mittaus saattaa aiheuttaa
vakavia toimintahäiriöitä ja silloin koko remontti pitää tehdä uudelleen.
Mittauksissa puhutaan 0.05 mm tarkkuuksista.
Kuvassa
oikeat säätöprikat ja sitten voimme laskea uuden kytkimen akselille.
Lasku tapahtuu saman erikoistyökalun kanssa kuin irrottaessa.
Lasku tapahtuu saman erikoistyökalun kanssa kuin irrottaessa.
Napa paikalleen ja
lukkorengas kiinni, huomaa että valkoisen täplän navassa on kohdattava
kytkinasetelmassa oleva merkki.
Sitten
varmistetaan toiminta ja pyöräytetään kytkintä käsin, kytkimen tulisi pyöriä
herkästi akselillaan.
Uusi
neulalaakeri lyödään varovasti oikeaan syvyyteen.
Uusi
vauhtipyörä laitetaan paikalleen ja nostetaan vaihteisto takaisin ja aloitetaan kasaus
käänteisessä järjestyksessä. Tosin vetarit kannattaa laittaa vasta viimeisenä kiinni
Kasauksen
jälkeen kuuluu suorittaa vaihteiston perussäätö käyttäen ohjelmaa VAS-PC tai
ODIS:sta
Mukautusajon
tarkoitus on säätää kytkimet toimimaan mahdollisimman tarkasti keskenään.
Mukautusajon aikana ei tullut ongelmia ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Joten
auto oli sen jälkeen valmis asiakkaalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti