18. tammikuuta 2015

Volvo 940TIC vaihteiston vaihtaminen sähköisesti ohjatusta 5-vaihteisesta mekaaniseen 5-vaihteeseen vaihteistoon.

Otsikon mukainen vaihdos oli tarkoitus tehdä omaan Volvoon. Vanhaan sähköisesti ohjatusta 5-vaihteiseen (M46) tuli vikaa, kaikki vaihteet toimivat hyvin sitten yhtenä aamuna, parkkipaikalla vaihdoin vaihteen pakille niin voima ei välittynyt taka-akselistoon.
        Päätin kysyä Bilian konemekaanikolta mitä tehdä. Hän kertoi että siihen voisi jostain saada korjaussarjan, mutta se olisi kallis, helpommalla pääsisi jos hankkisi uuden vaihdelaatikon.
        Netistä hetken etsien, löysin vaihdelaatikoita läheltä mekaanisella 5-vaihteella olevan vaihteiston (M47).
Mekaanisella toimiva 5-vaihteinen vaihdelaatikko M47
        Seuraavaksi Volvo ajettiin nostimelle ja purkamaan. Auton sisältä purin tuhkakupin, keskikonsolin paneelin, vaihdekepin pussin ja näiden jälkeen pääsin neljään (4) pulttiin käsiksi, ne irti.

       Auto nostettiin, kardaani pois, kardaanin tukikumi irti kannakepellistä, taka-akselista neljä (4) pulttia irti, ja vaihdelaatikon perästä kolme (3). Seuraavaksi otin startin irti joka oli kahdella (2) pitkällä pultilla kytkinkopassa kiinni, tämän jälkeen kytkimen työsylinterin sokka irti, että työsylinterin sai pois kytkinkopasta.
Kytkimen työsylinteri
Startti


Tässä on liitin joka tuli auton sisältä.
Tässä vaiheessa otin pakki-anturi liitimen irti seuraavasta liitos kohdasta, joka tuli auton sisältä. Vaihdelaatikon kannatinpalkki pois tieltä, vaihdelaatikko tipahti vähäsen alaspäin, näin saatiin kytkinkopan ja lohkon välissä olevat pultit irti. Vaihteisto nosturi alle tukemaan ja vetämään vaihdelaatikkoa taaksepäin pois silmälaakerista, sen jälkeen tiputettiin vaihdelaatikkoa alaspäin samalla katsoen ettei ottanut mistään kiinni.

Sähköisesti ohjattu 5-vaihteinen vaihdelaatikko M46 ja kardaani

       Nyt vaihdelaatikko on pöydällä. Huomasin kumminkin pieniä eroja siinä kun vaihdelaatikot oli vierekkäin. M47 toimii vaijerilla ja M46 työsylinterillä, M46 oli nelosvaihteen anturille ja ylivaihteen solenoidille vedetty piuhat. Tämmöisiä ei löydy tulleesta M47 vaihdelaatikosta joten suojasin ne liitimet ettei niistä tule mitään vahinkoa.
       Samalla vaihdettiin M47 ja M46 kytkinkopat toisiinsa että saadaa vaihdelaatikko toimimaan työsylinterillä. Kytkinkopan ja vaihdelaatikon väliin uusi tiiviste ja -massaa samalla, että pysyy öljyt sisällä. Huomasin että M47 vaihdevivustossa oli pientä väljyyttä, vaihdoin uudet helat vivustoon, nyt pysyy vaihdekeppi paikoillaan.
       Ennen uuden vaihdelaatikon paikalleen laittoa, tarkistin kytkimen kunnon joka näytti hyvältä, että samalla kytkimellä mennään, hioin vauhtipyörän kitkapintaa. Kytkin keskitettiin paikoilleen ja kiinnitettiin.
       Nyt vain uusi vaihdelaatikko paikoilleen, vaihteistonostimella kohdilleen, katsottiin että ohjainholkki meni paikoilleen samalla katsottiin että vaihdekeppi menee sinne minne sen kuuluukin eikä ota mihinkään kiinni. Pultit kierteilleen ja vaihdelaatikkoa nostettiin sen verran, että M47 oma vaihdelaatikkotuki palkki meni paikoilleen.
       Tämän jälkeen pystyi vaihdelaatikon nostimen pois "tieltä", startti paikoilleen kahdella pultilla, kytkimen työsylinteri paikoilleen sokalla. Tämän jälkeen kiristin kaikki kytkinkopan ja lohkon väliset pultit kunnolla kiinni.

       Sitten on kardaanin vuoro. Siihen tuli ostettua uusi kardaanin tukilaakeri ja -tukikumi, nämä jouduin ensin prässämään prässi keskeen ja sen jälkeen kardaaniin, tämän jälkeen yhdistin kardaanin ja eikun nostamaan paikoilleen, pultit kiinni ja kunnolla. Pakki-anturin liitin kiinni ja sähköjohdot nätisti nippusiteillä paikoilleen ettei jäänyt roikkumaan.

      Auto laskettiin alas pyörilleen, sitten enään sisusta kasaan. Pultit kiinni keskikonsolin paneeli kiinni, tuhkakuppi paikoilleen.
      Tämän jälkeen auto käytiin ja koeajolle, koeajon aikana kaikki toimi niinkuin piti vaihteet meni nätisti silmään. Tällä hetkellä uudella laatikolla on ajettu n. 4000 kilometriä.

Jore Ruonakoski


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti