Ammattiosaamisen näytön alustan osista suoritin uusimalla vuosimallin 2014
Audi A4n ohjausvaihteen.
Ohjausvaihde on auton alustan etuosassa sijaitseva osa, joka on yhteydessä
ohjausakseliin ja sitäkautta
ohjauspyörään. Sen läpi kulkee etupyörientuennassa oleva kahdesta kohdasta nivelöity
raidetanko, mikä on kiinnitetty pallonivelellä olka-akseliin. Nämä osat mahdollistavat pyörien kääntymisen rattia pyörittämällä.

Ensimmäinen
vaihe kun auto on nostettu ylös on etupyörien irroitus, jotta päästään
käsiksi raidetangon päähän. Mutteria on irroitettava niin paljon, että
se on niveltapin kierteen tasalla. Raidetangon pää irroitetaan
pyöränlaakerikotelosta pallonivelen ulosvetimellä.


Irroita
apurungon ristituki.
HUOM: Kun
apurungon tuenta,
ohjaustehostin tai
apurungon ristituki eivät ole kiinnitettyinä, autoa ei saa asettaa asettaa pyörien varaan.

Tässä vaiheessa irroita ohjasvaihteelle tai akselille menevät
liittimet.
Irroita ruuvi ohjausakselista ja vedä irti ohjausvaihteesta. Huolehdi ettei ohjausakseli pääse pyörähtämään missään vaiheessa.


Kierrä mutterit irti ja laske
kallistuksenvaimenninta, jonka jälkeen kierrä takaa paljastuvat pultit irti molemmilta puolilta.
Tämän jälkeen paina ohjausvaihdetta vähän sivulle ja poista alakautta.

Raidetangon
päitä ei uusita vaan ne kierretään uuteen raidetankoon. Myöhempiä
työvaiheita helpottaaksesi voit mitata kierrettävän määrän.
Aseta ohjausvaihde paikalleen.
Kiinnitys tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.
Kytke autoon laturi testerin käytön ajaksi.
Käynnistä ohjattu vianetsintä testerillä ja syötä
SVM-koodi:
XCHG44A001

Lopuksi suoritetaan
pyöränkulmien suuntaus, jonka jälkeen työ on koeajoa vaille valmis!
Työkaveri myös mainitsi, että heidän pitää hommata uusi raidetangon pää ja saada se vaihdettua. Tämähän voisi olla semmoinen, mikä häntä kiinnostaisi. Täytyykin linkata. Onnistuukohan tämä maallikolta? Hänellä on kyllä keino saada auto ylös.
VastaaPoistahttps://www.korpiauto.fi/autovaraosat